Avfallshåndtering

Fordi det er flere beboere som ikke følger reglene for avfallshåndtering til tross for utallige påminnelser, har styret måttet engasjere en beboer til å holde orden i skuret bak Obs-bygget. Håkon Johnsen, som har påtatt seg denne oppgaven, gjør en god jobb, og det har ikke kommet klager på avfallshåndteringen, verken fra Obs eller Renholdsetaten i kommunen, etter at han ble engasjert. Men vi vil presisere følgende: Det er bare vanlig husholdningsavfall som skal kastes i containerne, ikke innbo slik som elektriske artikler, madrasser osv. Vi har oppdaget at det er en beboer i sameiet, sannsynligvis en som jobber i pizzabransjen, som stadig bruker containerne til næringsavfall (pizzabunner og pizzaemballasje) som er pakket inn i store, svarte sekker. Det må det bli slutt på. Hvis det er noen som vet hvem dette er, vil styret sette pris på å få beskjed.

 

Styret har spurt Eiendomsgruppen når det permanente avfallssystemet vil være i drift. I telefonsamtale vi hadde med prosjektleder 21. april, ble det sagt at det sannsynligvis ville skje i løpet av mai. Grunnen til forsinkelsen er at de har ventet på tillatelse fra fylket om avkjøring ved Gardermovegen, der avfallet skal suges opp.

 

Justering av fellesdører

Mange av fellesdørene fungerer ikke slik de skal. Styret har gjentatte ganger bedt utbygger om å foreta justeringer. Det ble sagt at dette skulle skje i uke 11 i forbindelse med ettårsbefaringen, men på grunn av koronaepidemien ble arbeidet utsatt. Styret var i kontakt med utbygger 21. april og spurte når arbeidet ville komme i gang. Det ble da sagt at de hadde purret på firmaet i Litauen uten resultat, og at de nå skulle engasjere et norsk firma i stedet. Styret ser på dette som en viktig oppgave, blant annet på grunn av brannsikkerheten, og skrev derfor en mail til Eiendomsgruppen 6. mai der vi sa at vi nå ikke kunne vente lenger og ba om en fremdriftsplan. Vi venter på svar.

 

Utbedring av feil etter ettårsbefaringen

På grunn av koronaepidemien ble arbeidet med utbedringen satt på vent. Vi er ennå ikke tilbake i normal hverdag, så det kan ennå ta litt tid før utbedringen skjer. Styret følger opp med utbygger.

 

Dyrehold

Det har kommet flere klager på hundeeiere som lufter hundene sine på sameiets område. Vi ber om at beboerne forholder seg til ordensreglene, som sier dette om dyrehold: «Dyrehold er ikke tillatt. Hund som er til hjelp for beboer med handikap, kan unntas etter legeerklæring. Søknad sendes styret. Hvis hundeholdet er godkjent av styret, skal hunden ikke luftes på sameiets lokaler, og den må ikke være til sjenanse for de andre beboerne.»

 

Garasjevask

Styret har bedt Atech om å vaske garasjen i mai, helst før den 17. Det blir satt opp oppslag om dette, og vi vil be de som har garasjeplass, om å flytte bilene denne dagen.